fbpx

Blog

Branding Twojej kancelarii prawnej. Jak o niego zadbać?

Copy-of-Branding-kancelarii-prawnej.-Jak-o-niego-zadbać_
KancelariaPrawnaPRO / Prawo

Branding Twojej kancelarii prawnej. Jak o niego zadbać?

Marka. Określenie to kojarzyło się kiedyś tylko i wyłącznie ze znakami towarowymi. W obecnym świecie powszechnej digitalizacji oraz znacznego wzrostu istotności social media każda firma posiada swoją markę. Marka to zdecydowanie coś więcej niż wizerunek i działania marketingowe. Marka to całokształt firmy. Budowanie brandu to dobrze zaplanowany i przemyślany proces zarządzania wieloma płaszczyznami biznesowymi.

Podobnie jest w przypadku branży prawniczej. Aby skutecznie prowadzić działania promocyjne Twojej kancelarii warto zadbać o wszystkie aspekty wizerunku przedsiębiorstwa, czyli między innymi o identyfikację wizualną, komunikację, employer branding lub nawet employee advocacy. Rozpocznij te działania już dziś oraz wynieś swoją działalność na zupełnie inną płaszczyznę!

Identyfikacja wizualna, czym jest?

Identyfikacja wizualna to całokształt przekazu wizualnego, który tworzy dana marka. Dobrze funkcjonujący system identyfikacyjny składa się z poszczególnych elementów, które finalnie oddają charakter i specyfikę przedsiębiorstwa. Jest to sumaryczny wizualny odbiór kancelarii dla potencjalnych klientów. Oczywistym się wydaje, że ważnym aspektem identyfikacji marki jest przekaz komunikacyjny w mediach społecznościowych, a także pełna tożsamość w formie przekazu wizualnego dla odbiorców. 

Poprzez szeroko dostępne media internetowe bardzo ważne stają się aspekty percepcyjne tworzonego contentu. Do Twojego potencjalnego klienta trafiają zdjęcia, grafiki, filmy, infografiki czy ilustracje. Ważne, aby cała wytwarzana przez markę treść była spójna wizualnie, dzięki czemu Twój odbiorca będzie Cię zapamiętywał i kojarzył. 

Jak poprawnie rozwijać identyfikację wizualną kancelarii prawnej?

Na początku warto określić strategię i plan działania. Zastanów się do kogo kierujesz dokładnie przekaz, a także jakie treści to będą. Inaczej dostosujesz swoje działania, jeśli swoje główne działania opierasz o Prawo przedsiębiorców (B2B), a inaczej jeśli zajmujesz się sprawami cywilnymi (głównie B2C). Z ideą powinna iść również spójna koncepcja wizualna. Dopasuj content tworzony jako komunikację Twojej marki do swojego loga. Warto pamiętać, że przy takich działaniach kluczowy wpływ na sukces ma regularność oraz powtarzalność. Jeśli tylko 40% Twojej treści będzie spójna w ten sposób tylko i wyłącznie dezorientujesz swoich odbiorców.

Kluczowe, abyś pamiętał o tym, że każdy Twój post w social mediach powinien pasować do reszty contentu. Nie chodzi tu o to, by wszystko było identyczne. Chodzi o to, by zachować pewien motyw przewodni i zadbać o to, by Twój profil nie wyglądał jak przypadkowa galeria zdjęć. 

W branży prawnej zapewne warto rozpocząć działania na Facebooku oraz Linkedinie. Niektórzy dywersyfikując działania rozszerzając także swoje aktywności na przykład o Instagram. Warto pamiętać, że pomiędzy wszystkimi kontami social media należy zachować spójność. Nie twórz jednak jednakowej treści, dostosuj komunikację do dokładnej specyfikacji grupy docelowej na danej płaszczyźnie. Pamiętaj, że wizualnie warto dopasować przekaz do komunikacji identyfikacji wizualnej kancelarii.

Nie musisz wykorzystywać w każdej treści tej samej kolorystyki, elementów graficznych, fontu czy tła. Prowadź działania identyfikacyjnie świadomie, czasem celowa zmiana czcionki doskonale podkreśli np. akcję promocyjną czy istotną zmianę wewnątrz kancelarii.

Komunikacja podstawą do pozyskania nowych klientów!

Content marketing, czyli marketing treści to działania promocyjne, rodzaj strategii marketingowej w internecie wykorzystywany w celu pozyskania stałego grona klientów. Nie dość, że w ten sposób dostarczasz odbiorcy bezpłatny content, wykorzystasz ekonomię wdzięczności to dodatkowo kanały komunikacji będą dowodem społecznym zaufania marki kancelarii prawnej. 

Jak prowadzić działania komunikacyjne Twojej kancelarii przez content marketing?

  1. Stwórz personę klienta idealnego oraz dostosuj przekaz marketingowy tak, jakbyś do niego mówił. 
  2. Bądź świadomy, że jedyną słuszną drogą w działaniach promocyjnych, która zapewni Ci efektywność i pozytywne rezultaty to stworzenie przemyślanej strategii dodawanego contentu na Twoje kanały komunikacji. 
  3. Warto do zarządzania contentem wykorzystać narzędzia to ułatwiające, jak aplikacje do planowania dodawanych treści (Hootsuite) czy systemy do zarządzania projektami (jak np. Asana).
  4. Zastanów się, jak ma wyglądać podróż użytkownika po Twoim przekazie komunikacyjnym. Warto zastosować metodologię Story Brand 7 (SB7) opracowaną przez Donalda Millera, która jest oparta choćby o wiedzę najlepszych scenarzystów na świecie, którzy niejako robią dokładnie to co Ty. Muszą wciągnąć odbiorcę w przekaz komunikacyjny, zainteresować go, a następnie maksymalizować chęć aktywnego uczestnictwa w dostarczanej treści (czyli konsumpcja Twojej treści, a finalnie skorzystanie z usług kancelarii). 

Employer branding. Warto!

Employer branding to szeroko zakrojone działania organizacji, które mają na celu kreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy. Głównym celem tych aktywności jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w opinii pracowników, kluczowych kandydatów na rynku pracy oraz partnerów biznesowych, klientów i innych kluczowych udziałowców. 

Obecnie, kiedy mamy do czynienia z rynkiem pracownika, EB nabiera na znaczeniu. Osoby poszukujące pracy nie oczekują już jakiegokolwiek zatrudnienia spełniającego ich oczekiwania ekonomiczne. Chcą być częścią organizacji, w której będą dobrze się czuli, a także takowej która wyznaje tożsame dla nich wartości. Pragną być jej ważną częścią, a nie tylko jednym z bezimiennych trybików w maszynie, które łatwo i szybko można zastąpić. Wszystko to, potencjalnemu pracownikowi jednostki można zakomunikować właśnie poprzez działania employer brandingowe.

Jakie korzyści z tego płyną?

Właściwie prowadzone działania EB mogą przynieść Twojej kancelarii wiele korzyści. Dzięki strategicznie oraz rzetelnie prowadzonym aktywnościom w zakresie employer branding przyciągniesz tych, na których naprawdę Ci zależy, będzie o Tobie głośno, stworzysz zaangażowany i zgrany zespół, a także dostaniesz szansę na nawiązanie nowych relacji biznesowych. 

Pamiętaj, że działając w tych zagadnieniach musisz opierać swoje aktywności o komunikację i wizerunek przedsiębiorstwa na prawdzie. Jeśli zależy Ci na budowaniu młodego, ambitnego i dobrze wykwalifikowanego zespołu, kandydatów szukaj przy pomocy kanałów, z których na co dzień korzystają. Bądź kreatywny oraz jasno i klarownie wyeksponuj swoją unikatową wartość.

A może employee advocacy?

Ludzie znacznie bardziej ufają opinii innych ludzi a niekiedy to wręcz ze względu na nich zwracają uwagę na daną markę, która za nimi stoi. Tym  bardziej, gdy poruszamy się w tak wrażliwej tematyce jak usługi prawne. Employee advocacy to reprezentowanie marki i budowanie jej wizerunku właśnie w oparciu o pracowników. To po prostu stworzenie im odpowiednich warunków do tego, aby mogli się w pełni realizować.

Employee advocacy to employer branding, oparty o personal branding!

Employee advocacy na dobrą sprawę nieco zaburza postrzeganie marki pracodawcy, a nawet samego employer brandingu. Tutaj mamy bowiem do czynienia z sytuacją, gdy to marki osobiste konkretnych pracowników budując markę pracodawcy stanowią jej fundament.

Stawianie na employee advocacy to dodatkowa wartość, jaką można zaoferować swoim pracownikom. W końcu mamy tutaj do czynienia z sytuacją win-win. Z jednej strony przekaz Twojej kancelarii jest uwiarygodniony przez konkretne osoby, przez co działania employer brandingowe są znacznie bardziej efektywne. Z drugiej zaś strony pracownicy mają możliwość dbania o swoją markę osobistą. W ten sposób mogą podnosić swój wizerunek ekspercki w danej dziedzinie.

Analizując employee advocacy zwróćmy uwagę na to, że przekaz płynący bezpośrednio od ludzi jest po prostu bardziej naturalny. Osoby potrafiącej spojrzeć na firmę w czysto ludzki sposób, a dodatkowo osoby, która bardzo często ma już rozbudowaną sieć kontaktów.

 

Kontakty międzyludzkie są oparte na znacznie głębszych relacjach, co w naturalny sposób sprawia, że z treściami udostępnionymi przez innych użytkowników chętniej wchodzimy w interakcje. Te interakcje plus skala w naturalny sposób przekładają na większe zasięgi niż w przypadku większości marek.

W kontekście korzyści płynących z employee advocacy warto też wspomnieć nieco szerzej o personal brandingu. Budowanie marki osobistej przez pracownika często bywa niestety postrzegane jako zagrożenie. Faktycznie, dzięki silnej marce osobistej taki pracownik jest mocniej eksponowany na rynku pracy, a co za tym idzie może otrzymywać więcej ofert nowej potencjalnej pracy. Jednak te wszystkie oferty jeszcze przecież nie są równoznaczne z tym, że będzie chciał z miejsca pracy odejść. Tym bardziej, że patrząc na personal branding przez pryzmat korzyści i tak zyskujemy znacznie więcej!

Podsumowując!

Niewątpliwą wartością działań marketingowych Twojej kancelarii prawnej będą wszystkie z wcześniej wymienionych składowych strategii marketingowej. Warto pamiętać, że działania promocyjne muszą być wcześniej zaplanowane oraz tworzyć spójny proces prowadzący do osiągnięcia jasno określonego celu. 

  1. Jasna i klarowna identyfikacja wizualna pozwoli Twojej organizacji utożsamiać się ze specyfikacją prowadzonej działalności gospodarczej!
  2. Content marketing oraz bezpłatne dostarczanie użytkownikowi wartości merytorycznej na pewno stworzy głęboką relację pomiędzy firmą, a odbiorcą. 
  3. Dobrze prowadzone działania employer branding pozwolą wykreować obraz pożądanego pracodawcy, ułatwi osiągnięcie nowych kontaktów biznesowych, a także wzmocni wizerunek eksperta w branży.
  4. Employee advocacy będzie publicznym dowodem zaufania Twojej kancelarii, a dodatkowo wzmocni marki osobowe Twoich pracowników.

Napisz co myślisz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *